„Shinrin yoku” – recenzja książki

shinrinyoku - japonia-info.pl

Akurat przed weekendem majowym dotarła do mnie książka „Shinrin yoku”, wydana przez Wydawnictwo Znak. Majówka to świetny czas, aby wypróbować zawarte w książce rady i pomysły, zatem książka towarzyszyła mi podczas spacerów i leniuchowania na łonie natury.

shinrinyoku - japonia-info.plCo może być bowiem lepszą lekturą na czas wiosennej laby, niż książka, z której można dowiedzieć się:

  • jakie miejsca wybrać, by znaleźć ukojenie i spokój, a jakie by odzyskać energię i witalność;
  • dlaczego warto spacerować bez celu i zgubić się w lesie;
  • jak uwolnić się od myśli, które „zachmurzają” nasz umysł;
  • co zrobić, aby wracając do normalnego życia, utrzymać stan „leśnej duchowości”;
  • jakie rośliny doniczkowe nadają się najlepiej do domowego shinrin-yoku?

„Shinrin yoku” napisali autorzy Ikigai, Hector Garcia i Francesc Miralles. To już druga ich (na polskim rynku) pozycja, w której przybliżają nam zalety slow life na sposób japoński.

Shinrin-yoku, czyli „leśna kąpiel” (森林浴) to termin, o którym od pewnego czasu robi się coraz głośniej i nierzadko opisuje się to zjawisko jako „przykład tradycyjnego związku Japończyków z otaczającą ich przyrodą”. Warto zatem na wstępie wspomnieć, że – chociaż Japończycy zawsze byli wrażliwi na piękno natury i znajdowali w niej ukojenie – sama nazwa nie ma jeszcze nawet 40 lat.

„Słowo to weszło do użycia w 1982 roku, kiedy dyrektor japońskiej rządowej Agencji Leśnictwa podsunął myśl, że „kąpanie się” w zieleni przynosi niebywałe korzyści dla zdrowia tych, którzy praktykują to regularnie.

To on zaproponował i zaczął stosować termin ukuty ze zbitki wyrazów shinrin (lasy) i yoku (kąpać się). Właśnie wtedy wszedł w życie ów neologizm, który obecnie wyznacza światowy trend.”

„Shinrin yoku”, str. 15

I chciałoby się powiedzieć, że lepiej późno, niż wcale. Bo „leśna kąpiel” to filozofia, która uczy nas, jak nieśpiesznie odpoczywać na łonie natury, regenerować siły i doładowywać baterie.

Na ponad dwustu stronach autorzy nie tylko opowiadają nam o korzyściach płynących z takiej formy relaksu, ale również podrzucają konkretne pomysły na wyciszenie, świadome przeżywanie, zanurzanie się w spokoju i czerpanie energii nie tylko z kontaktu z drzewami, ale po prostu z roślinami. Podpowiadają, jakie zmiany wprowadzić w domu, żeby móc korzystać z dobrodziejstw shinrin-yoku na co dzień. To bardzo cenne, ułatwia życie zabieganym, podsuwając im gotowe rozwiązania.

„Shinrin yoku” to nie tylko przewodnik czy też może poradnik. Autorzy, chociaż skupiają się na filozofii „leśnych kąpieli”, dają czytelnikom szersze tło – odwołują się również do kultur, tradycji i mitologii innych, niż japońska; piszą o sylwoterapii; przytaczają wyniki naukowych badań nad leczniczymi właściwościami fitoncydów i ich rolą w łagodzeniu depresji, obniżaniu poziomu hormonów stresu, a nawet w walce z nowotworami.

Książka nie tylko przekazuje czytelnikowi solidną porcję wiedzy. Jest także ucztą dla oczu – pięknie wydana, z czytelnym układem i ważnymi informacjami wyróżnionymi w sposób uniemożliwiający ich przegapienie. Dodatkowo, całość okraszona jest przepięknymi fotografiami, które jeszcze bardziej wzmagają chęć czytelnika do osobistego sprawdzenia przed chwilą przeczytanych zaleceń i pomysłów.

Na końcu książki osoby zainteresowanie dalszym zgłębianiem tematu znajdą spis polecanych tekstów, które im w tym pomogą. To bardzo przydatne i stanowi zachętę do dalszej lektury.

Shinrin-yoku:

  1. Wzmacnia układ odpornościowy, zwłaszcza komórki NK w bezpośredniej walce z komórkami guzowymi.
  2. Pomaga obniżyć ciśnienie tętnicze oraz spowolnić rytm zatokowy.
  3. Redukuje poziom stresu. Pozbywa się nadmiaru kortyzolu, jednego z hormonów stresu.
  4. Wzmacnia spokój ducha. Sprawia, że układ nerwowy jest mniej skłonny do reakcji „uciekaj albo walcz”.
  5. Pozytywnie wpływa na emocje i ogólne poczucie spełnienia.
  6. Poprawia zdolność koncentracji, także u dzieci z ADHD.
  7. Przyspiesza powrót do zdrowia po operacji chirurgicznej.
  8. Sprzyja zasypianiu i dobremu snowi.
  9. Potęguje libido i wyzwala energię seksualną.
  10. Polepsza wzrok.

„Shinrin yoku”, str. 105-106

Nic, tylko się „kąpać” :-) Książka zdecydowanie warta polecenia, zwłaszcza w naszych zabieganych czasach, w których mamy tak mało czasu na obcowanie z przyrodą. Jednak dobrze zacząć wykonywać, choćby małe, kroczki w kierunki slow life i dzięki temu zacząć żyć BARDZIEJ.

„Shinrin-yoku. Japońska sztuka czerpania mocy z przyrody”
tytuł oryginalny: Shinrin-yoku
autorzy: Héctor García, Francesc Miralles
tłumaczenie: Monika Skowron
rok wydania: 2018
liczba stron: 208
ISBN: 978-83-240-4844-1
wydawca: Wydawnictwo Znak Literanova
wydanie: 1 (2018)
oprawa: twarda
premiera: 07.05.2018

https://www.znak.com.pl/kartoteka,ksiazka,112208,Shinrin-yoku-Japonska-sztuka-czerpania-mocy-z-prz

Wydawnictwo Znak Literanova - japonia-info.pl

 

 

 

Dziękuję Wydawnictwu Znak Literanova za egzemplarz przedpremierowy.

ikona wpisu, ilustracja i logo: (c) Wydawnictwo Znal Literanova


Trochę się napracowałam, żeby przygotować dla Ciebie ten tekst. Mam nadzieję, że się udało :-) Jeśli Ci się podobało - podziel się ze znajomymi (ikonki poniżej).


Masz pytania? Napisz -> http://japonia-info.pl/kontakt/



Dostępne na stronach japonia-info.pl materiały przeznaczone są do użytku prywatnego, tzn. że nie możesz ich wykorzystywać ucząc innych albo zamieszczać na swoich stronach poświęconych nauce japońskiego lub czemukolwiek innemu, umieszczać w zbiorach materiałów do nauki (i nie tylko) ani robić z nimi tego, czego nie chciał(a)byś, żeby robiono z Twoją pracą. No chyba, że uzyskasz moją zgodę. Nie możesz też wykorzystywać ich na profilach społecznościowych bez podania źródła wraz z linkiem.



Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.




eight + 17 =