Dzisiaj zaczyna się 10. edycja Pięciu Smaków! | Filmy polecane przez twórców festiwalu

Długie Przeprosiny - japonia-info.pl

To już dziś! Uroczystym pokazem „Długich przeprosin” Miwy Nishikawy rozpocznie się w Muranowie jubileuszowa edycja Pięciu Smaków – święta kina azjatyckiego.

Tegoroczny program to ponad 40 filmów i szereg wydarzeń towarzyszących. Każdy miłośnik dobrego kina znajdzie tu coś dla siebie – od znakomitych filmów młodych twórców opowiadających o najbardziej palących problemach kontynentu, przez zachwycające obrazy gatunkowe, po odrestaurowane arcydzieła, tworzące historię kina azjatyckiego.

Ulubione filmy polecają też twórcy festiwalu.

UROCZYSTE ROZPOCZĘCIE FESTIWALU: POKAZ FILMU „DŁUGIE PRZEPROSINY” MIWY NISHIKAWY

20:30 KINO MURANÓW, UL. ANDERSA 5

Sachio Kinugasa to uznany pisarz, odcinający kupony od swojego sukcesu i szlachetniejącej z wiekiem męskiej urody. Gdy jego żona ginie w wypadku, potrafi znaleźć doskonałe słowa, by wyrazić nieukojony żal – za wyrafinowaną i z pozoru głęboką formą wydaje się jednak brakować emocji. W życiu bohatera pojawia się jednak Yoichi, wdowiec po kobiecie, która straciła życie w tej samej katastrofie, zostawiając go z dwójką dzieci. Wiedziony impulsem, Sachio nieco wbrew sobie deklaruje pomoc osamotnionej rodzinie.

Nishikawa z lekkością prowadzi widza przez historię o dojrzewaniu i wewnętrznej przemianie, opowiadaną bez patosu, za to z ogromną psychologiczną wrażliwością. Równoważąc dramatyczne momenty subtelnym humorem, pokazuje zderzenie dwóch światów, dwóch narracji o męskości, rodzinie, życiowych celach. Zniuansowanym, wielowarstwowym scenariuszem reżyserka po raz kolejny udowadnia, że jest godną spadkobierczynią najlepszych tradycji japońskiego kina spod znaku Ozu czy Mizoguchiego.

Długie przeprosiny
Długie przeprosiny, reż. Miwa Nishikawa

DROGA DO MANDALAY, REŻ. MIDI Z

18:00 KINO MURANÓW, UL. ANDERSA 5

Lianqing i Guo poznają się pod birmańską granicą, którą oboje właśnie nielegalnie przekroczyli, szukając lepszego losu w Tajlandii. Realia życia emigrantów nie są wymarzonym tłem dla budowania relacji, jednak między bohaterami, zajętymi poszukiwaniem pracy i staraniami o pozwolenie na pobyt, zaczyna rodzić się bliskość. Ich wizje przyszłości są jednak inne: ambitna Lianqing chce sięgać wyżej, Guo marzy tylko o szybkim zarobku i założeniu biznesu w rodzinnym kraju.

Midi Z wraca do kina fabularnego po dwóch dokumentach i instalacji poświęconych Birmańczykom pracującym w kopalniach jadeitu. W nowym filmie w charakterystyczny dla siebie sposób splata wątki dokumentalne z fikcją, co przekłada się na niezwykle mocny, uderzający autentyzmem obraz.
Droga do Mandalay
Droga do Mandalay, reż. Midi Z

OSTATNI MISTRZ, REŻ. XU HAOFENG

20:30 KINOTEKA, PKiN, PLAC DEFILAD 1

Chen Shi jest mistrzem stylu wing chun. Realizując życzenie swojego zmarłego nauczyciela, przeprowadza się do Tianjin, by założyć tam szkołę i przekazywać swą tajemną wiedzę przyszłym pokoleniom. Nie jest to jednak łatwe zadanie: by dostąpić zaszczytu prowadzenia nauk w mieście, trzeba najpierw wyszkolić ucznia na tyle zdolnego, by był w stanie pokonać najlepszych adeptów ośmiu lokalnych ośrodków, nauczających najbardziej wyrafinowanych technik.

Rozgrywający się w latach 30. XX wieku „Ostatni mistrz” Xu Haofenga to długo oczekiwana stylistyczna perełka, hołd dla klasycznego kina sztuk walki i przejmująca historia o świecie odchodzącym w przeszłość. Film łączy uderzającą dynamikę scen akcji z nostalgią za pięknem epoki: przemyślne rodzaje broni, barwne obrazy ulic Tianjin, stylowe wnętrza i doskonałe kostiumy okazują się prawdziwie uwodzicielską mieszanką.

FILMY POLECANE PRZEZ ZESPÓŁ PIĘCIU SMAKÓW

Emilia Skiba, selekcjonerka festiwalu

„Historia Santiego i Viny”, reż. Thavi Na Bangchang – dzieło, które zmieniło historię kinematografii tajlandzkiej, przez wiele lat uchodzące za zaginione. Po premierze odrestaurowanej cyfrowo kopii podczas tegorocznego Cannes – zyskuje drugą szansę na obieg kinowy.

„Nasza siostra Hedy”, reż. Ching Doe – lekki, wypełniony urzekającym poczuciem humoru i musicalowymi sekwencjami portret Hongkongu z lat 50.

„Córka Nilu”, reż. Hou Hsiao-hsien – pierwszy mistrzowski portret życia w wielkim, dynamicznie zmieniającym się Tajpej, przez wiele lat niesłusznie pozostający w cieniu późniejszych dokonań reżyseria.

„Miasto jadeitu”, reż. Midi Z – osobiste spojrzenie reżysera na temat kopalni jadeitu na północy Birmy, które pozwala interpretować jego filmy fabularne z zupełnie nowej perspektywy.

„Sion Sono mówi jak jest”, reż. Arata Oshima – punkowy portret buntownika!
Miasto jadeitu
Miasto jadeitu, reż. Midi Z

Jagoda Murczyńska, selekcjonerka festiwalu

„Gwiazda szeptów”, reż. Sion Sono – Sion Sono kojarzony jest głónie z kinem ekstremalnym, tu pokazuje zupełnie inne oblicze. Melancholijny, głęboki, piękny wizualnie film, kosmicznie zmysłowa przyjemność.

„Tharlo”, reż. Pema Tseden – surowy obraz Tybetu, wpsaniały bohater, prosta fabuła łącząca wysmakowaną gatunkową stylizację i treściwe autorskie kino.

„Miłość za sto jenów”, reż. Masaharu Take – cudowna Sakura Ando, boks i przewrotny scenariusz. Dobra filmowa robota, a finałowa piosenka zostaje w głowie na długo.

„Córka Nilu”, reż. Hou Hsiao-hsien – Hou Hsiao-hsien jest mistrzem kobiecych portretów. W cudownie nasyconych kadrach zamyka też tym razem klimatyczny pejzaż Tajpej i popkulturę lat osiemdziesiątych. Intensywny, pełen nieoczywistej mocy obraz.

„Towarzyszka Kim w przestworzach”, reż. Kim Gwang Hun, Nicholas Bonner, Anja Daelemans – niesztampowy wgląd w kulturę popularną Korei Północnej, zaskakująca emancypacyjna narracja i arcyciekawe kulisy realizacji filmu. Coś zdecydowanie więcej niż polityczna ciekawostka.
Gwiazda szeptów
Gwiazda szeptów, reż. Sion Sono

„Lament” reż. Na Hong-jin – najmocniejszy film największego pesymisty koreańskiego kina. Niezwykła fabuła, o której lepiej nic nie wiedzieć przed seansem i zagadka, która rozpętała setki burzliwych dyskusji na forach internetowych. Mistrzowskie, intrygujące kino.

„Train to Busan”, reż. Yeon Sang-ho – największy sukces koreańskiego kina tego roku to dowód na to, że blockbustery mogą być naprawdę dobrą rozrywką. Emocjonujący i bardzo inteligentny film o epidemii zombie jest świetną odtrutką na zapadające się pod ciężarem nudy i własnej powtarzalności kino hollywoodzkie.

„Rozkaz 27”, reż. Jung Ki-mo, Kim Eung-suk – „Parszywa dwunastka” w wydaniu północnokoreańskim to zaskakująco rozrywkowy film, dowodzący, jak uniwersalnym językiem operuje kino. Atrakcją są autentyczne sekwencje sztuk walk.

„Droga do Mandalay”, reż. Midi Z – stały bywalec Pięciu Smaków wraca do kina fabularnego i jest w mistrzowskiej formie. Pięknie sfotografowana, subtelna i tragicznie prawdziwa opowieść o walce o szczęście i godne życie w obcym kraju.

„Złocisty ptak”, reż. K. Rajagopal – Singapur daleki od folderowego blasku. Trudna imigrancka rzeczywistość „Małych Indii” i dramatyczna historia człowieka próbującego odzyskać życie, które pamięta z odległej przeszłości.
Złocisty ptak
Złocisty ptak, reż. K. Rajagopal

 

10. edycja festiwalu odbywa się w Warszawie w kinach Muranów i Kinoteka w dniach 16-23 listopada.
Replika: Kino Nowe Horyzonty we Wrocławiu (18-24 listopada).

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz